Romantic_Logo

آموزش نحوه استفاده عطر و ادکلن

عطر یا ادکلن رایحه‌ای از مواد معطر است که با روش تقطیر و… به دست می‌آید. از عطر و ادکلن برای خوشبو بودن استفاده می‌شود. حتماً برای شما هم پیش آمده است که میزان زیادی ادکلن استعمال کرده‌اید، ولی پس از مدت کوتاهی رایحه‌ی آن بسیار کم شده است. فکر می‌کنید چرا این اتفاق می‌افتد؟ در این مطلب قصد داریم به آموزش استعمال عطر و ادکلن و اینکه در چه نواحی‌ای بهتر است مصرف شوند، بپردازیم.

استفاده از عطر و ادکلن

هنگامی که به بحث نحوه‌ی استعمال عطر و ادکلن می‌رسیم، با بسیاری از باورهای غلط در این خصوص مواجه می‌شویم؛ از جمله این که عطر به خاطر وجود نبض، فقط باید سمت داخلی مچ دست و پشت گوش استفاده شود، این باور غلط است؛ زیرا مچ دست در اثر تماس با ساعت و وسایل دیگر رایحه‌ی خود را از دست می‌دهد و در خصوص پشت گوش نیز غدد چربی باعث پخش بوی آن می‌شوند نه وجود نبض. به علاوه هیچ دلیلی برای اجتناب استفاده از ادکلن روی لباس وجود ندارد، فقط برای استفاده از یک ادکلن دیگر بهتر است قبل از آن لباس شسته شود. با این حال در اینجا باورهای مرسوم راجع به استفاده از عطر را بیان می‌کنیم. عطرهای خالص بهتر است بر روی نقاطی از بدن مانند پشت گوش‌ها، پشت گردن، سمت داخلی مچ، آرنج و زانوها استفاده شوند، زیرا در این نقاط گرمای بدن آن را گرم کرده و رایحه‌ی آن را بطور مداوم پخش می‌کند. امروزه در صنعت عطرسازی جدید عطرهایی با غلظت‌های متفاوت با توجه به زمان استفاده از آن‌ها در طول روز تهیه می‌شود. محصولاتی با شدت پخش بوی ملایم مانند روغن حمام، شامپو بدن و لوسیون بدن برای صبح؛ ادوتولت‌ها برای بعدازظهر و عطرهایی که به نبض‌ها پاشیده می‌شوند برای غروب مناسب هستند. ادکلن‌ها به سرعت متصاعد شده و تا دو ساعت بوی آن‌ها پخش می‌شود. ادوتویلت‌ها از دو تا چهار ساعت بویشان پخش می‌شود، در صورتی که عطرها تا شش ساعت نیز می‌توانند رایحه داشته باشند.

استفاده از عطر
استفاده از عطر

در نهایت، عطر بهترین، گران‌ترین و قوی‌ترین فرمول موجود بین ادوتولت‌ها، ادکلن و… است و اسانس آن در حدود 25 تا 40 درصد است. عطر دارای میزان قابل‌توجهی از اسانس است و می‌تواند یک روز کامل رایحه‌ی خود را داشته باشد و اجازه می‌دهد تا مصرف‌کننده تمام سه سطح آن را تجربه کند. باید به اندازه‌ی کافی مصرف شود و در مقایسه با غلظت بالای آن، بسیار معطر و ظریف به نظر می‌رسد. این در واقع محصولی بود که در ابتدا برای خانم‌ها ساخته شده و در عطر و ادکلن زنانه به بازار عرضه می‌شد، اما در حال حاضر بسیاری از مارک‌های عطر و ادکلن مردانه نیز از آن استفاده می‌کنند.
عوامل مختلفی می‌توانند بر چگونگی تأثیر عطرها بر بدن فرد و در نهایت بوی رایحه‌ی آن مؤثر واقع شوند. از رژیم غذایی به عنوان یکی از این عوامل می‌توان نام برد، مثلاً مصرف غذاهای تند و چرب شدت رایحه‌ی عطرها را افزایش می‌دهد. مصرف داروها نیز می‌تواند خصوصیات عطرها را تحت تأثیر قرار دهد. خشکی پوست فرد استفاده‌کننده نیز موضوع مهمی است، عطرها بر روی پوست‌های چرب مدت بیش‌تری نسبت به پوست‌های خشک رایحه دارند.
ساخت عطرها بخش مهمی از صنایع را از تولید کالاهای لوکس گرفته، تا صنایع غذایی و مواد شیمیایی خانگی، در بر می‌گیرد. استفاده از ترکیبات معطر در این صنایع، به منظور استفاده از حس بویایی مصرف‌کنندگان جهت جلب توجه آن‌ها برای خرید محصولات معطر می‌باشد. به همین دلیل این شرکت‌ها تمایل زیادی برای پیدا کردن فرمول عطرهایی که به لحاظ زیبایی شناختی برای مردم دل‌پذیر باشد دارند.

نگهداری عطر

با توجه به تبخیر، میزان الکل و تعدادی از عوامل دیگر، بوی عطر در طول زمان کمی متفاوت خواهد بود؛ این به عنوان”طول عمر عطر” شناخته شده است.
ترکیبات عطرها در صورت عدم نگهداری مناسب به علل زیر می‌توانند کیفیت‌شان را از دست داده یا کاملاً از بین بروند:
* گرما
* نور خورشید
* اکسیژن
* مواد آلی خارجی
نگهداری مناسب عطرها به معنی دور نگه داشتن آن‌ها از گرما و نور خورشید می‌باشد. یک بطری باز شده در صورتی که درست نگهداری شود تا چندین سال می‌تواند کیفیت بوی خود را ثابت نگهدارد. اما وجود اکسیژن در فضای بالای بطری و همچنین عوامل محیطی در بلندمدت بوی آن را تغییر خواهند داد.
بهترین شرایط نگهداری عطرها اینست که در هنگام عدم مصرف در محفظه‌های تاریک آلومینیومی یا بسته‌بندی اصلی خود نگهداری شده و در دمایی بین ۳ تا ۷ درجه‌ی سلسیوس نگهداری شوند. در موزه‌های عطر، عطرها را در محفظه‌های آلومینیومی که فضای خالی آن‌ها با گاز آرگون پر شده و در دمای ۱۲ درجه سلسیوس نگهداری می‌کند. اگرچه خارج کردن اکسیژن از فضای بالایی بطری‌ها سخت است اما استفاده از پاشنده‌های اسپری نسبت به بطری‌های در باز، کم‌تر آن را در معرض اکسیژن قرار می‌دهد. بعلاوه اسپری، عطر داخل بطری را از ترکیب با گرد و خاک، خرده ریزه‌ها و… که می‌توانند کیفیت آن را کاهش دهند دور نگه می‌دارد.

1. عطرهایی را که از بوی آنها لذت می‌برید در نظر بگیرید.

یک لیست از بوی‌های مورد علاقه‌ی خود را به عنوان نقطه شروع در اختیار داشته باشید. از رایحه‌های چوب و مرکبات تا… که مملو از احساس خوشایند شما هنگام احساس آن رایحه‌ها باشد. نکته این است که به خاطر بسپاریم که چه عطری و به چه دلیل برای شما خوشایند است. شما می‌توانید یک رایحه را با پایه‌های مشابه انتخاب کنید.

2. شخصیت خود را در نظر بگیرید.

اگر معمولاً از خانه بودن خسته می‌شوید و عاشق رفتن به خارج از خانه و طبیعت هستید، عطر و بوی تازه و طبیعت را در مقایسه با رایحه‌های تند انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک لباس بپوشید ولی نمی‌توانید در انتخاب آن به خودتان کمک کنید، بهتر است اول عطرتان را انتخاب کنید تا متناسب با آن بتوانید لباستان را هماهنگ کنید. ایده این است که رایحه‌ای را انتخاب کنید که بهترین نشان‌دهنده‌ی آن چیزی باشد که شما هستید.

3. از اطرافیان در مورد عطرتان بپرسید.

از دوستان و خانواده‌ی خود در مورد عطر خود بپرسید. آن‌ها در مورد آن چه فکر می‌کنند. آیا خیلی قوی است؟ آیا ماندگار است؟ آیا آن‌ها آن را دوست دارند؟

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *